Zo word jij verleid in de supermarkt

Is het jou ook al overkomen? Naar de winkel gaan voor een kleinigheid en met een overvolle kar aan de kassa staan. Je bent zeker niet de enige. Dat komt omdat supermarkten ook hun trucjes hebben om je zoveel mogelijk te doen kopen. En die manieren zijn soms even simpel als geniaal. Professoren consumentengedrag Malaika Brengman, verbonden aan de VUB, en Maggie Geuns van UGent zetten ze op een rijtje.

Heerlijke geuren
Vaak komt het heerlijke aroma van brood en banket je bij het binnekomen van de winkel al tegemoet. “Dat is vaak een bewuste keuze”, aldus Brengman. “Die geuren geven je meteen een fijn gevoel en stimuleren impulsaankopen.”

Lange afstand
In de meeste supermarkten vind je de levensnoodzakelijke producten, zoals voeding en drank, achteraan in de winkel. Ook dat is niet toevallig volgens Brengman: “Je moet dan als consument de hele winkel doorkruisen, waardoor de kans uiteraard groter is om aankopen te doen die je eigenlijk niet nodig hebt.”

Ooghoogte
Ook de plaatsing van de producten wordt niet toevallig gekozen. “Producten die de supermarkt graag wil verkopen, worden op ooghoogte geplaatst. Het gaat daarbij ook vaak om huisproducten, waar de supermarkt het meeste winst op maakt. En ook kinderen worden verleid: producten speciaal voor hen staan lager, op de ooghoogte van de kinderen dus.”

Daarnaast staan de meest populaire artikelen vaak ook halverwege het gangpad. Daardoor moet je, ongeacht van welke kant je komt, het hele pad doorkruisen.

Proevertjes
Een gratis koekje of een koffietje doen het ook altijd erg goed in de winkel. “Je voelt je als het ware moreel verplicht iets terug te doen, zeker als winkelbediendes je het proevertje aanbieden”, zegt Maggie Geuns. “Daardoor is de kans groter dat je het product effectief in je winkelkarretje zal leggen.”

Eilandjes
Ook producten op het einde van de gang worden daar niet lukraak geplaatst. Op de zogenaamde eilandjes worden vaak alcoholische dranken verkocht, vaak in promotie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat die producten tot dertig procent meer verkocht worden.

“Ook al scheelt het soms maar een paar cent, mensen worden toch sneller verleid door een schreeuwerig promotiebordje”, klinkt het bij Bergman. "Het lijken vaak koopjes die je niet mag missen en daarom laten we ons verleiden."

Aan de kassa
Als je denkt alle verleidingen overleefd te hebben, moet het ergste nog komen: wachten aan de kassa. “Op dat moment staan we mentaal het zwakst”, aldus de experten. “We moeten wachten en net dan zijn we extreem gevoelig voor impulsaankopen. Net daarom vind je aan de kassa snoepgoed, sigaretten en gekoelde dranken, als het ware een ‘guilty pleasure’."

Lange lijst
Daarnaast zijn er nog heel wat trucjes die supermarkten hanteren: zo wordt er vaak rustige muziek gespeeld die je ontspant, zien groeten en fruit er door bepaald kunstlicht vaak lekkerder uit dan ze in werkelijkheid zijn en worden er geen klokken opgehangen in winkels, zodat je geen tijdsbesef hebt en minder gehaast je boodschappen zal doen. 

Door: Gunter Van Stappen