Vooral klachten buitenlandse webshop

De meeste Belgische webshops zijn betrouwbaar, maar met de buitenlandse kan je maar beter oppassen. Dat zegt de Economische Inspectie. Het probleem is dat ook de buitenlandse webwinkels adressen gebruiken die eindigen op .be. Het verschil kan je als consument dus maar moeilijk zien. 

De Economische Inspectie controleerde vorig jaar 3.601 webshops. Conclusie: we hebben vooral problemen met buitenlandse shops. Maar jammer genoeg is het niet altijd even duidelijk dat je een buitenlands product koopt. 

Niet altijd in België
“Bij het Europees Centrum van de consument hebben we heel veel klachten van online shoppen”, zegt Karen Ghysels van het Europees Centrum voor de Consument aan VTM NIEUWS. “Het gaat dan om bijvoorbeeld .be of .fr, maar veel hangt natuurlijk af van wie achter het bedrijf zit. Een .be wil niet per se zeggen dat het bedrijf in België gevestigd is.”

Telefoonnummer checken 
Het is ook niet verboden om een .be-adres aan te maken en een algemeen internationaal label is er ook niet. Daarom moet je als consument altijd checken of je een adres of telefoonnummer vindt op de website. Als je het bedrijf niet kan bereiken, dan is er meestal iets niet pluis en koop je best niet. Zeker als het geen Europees bedrijf is, moet je oppassen. Vaak zie je je geld dan niet meer terug.