Onze winkelstraat ziet er totaal anders uit

In vijf jaar tijd is het aantal slagers, viswinkels en kaaswinkels in ons land drastisch gedaald. Dat komt omdat mensen steeds vaker alles in de supermarkt kopen. Winkels die specialiseren in één bepaald product zoals wijn of chocolade, doen het wel goed.

Sinds 2011 is het aantal kaaswinkels gedaald met twintig procent, viswinkels met veertien procent en slagerijen met twaalf procent. Het is de concurrentie met de supermarkt die deze winkels de das omdoet.

Toch is er wel nog een toekomst voor de kleinhandelaars, zegt Unizo. “De bottom line is dat je goed moet luisteren naar wat je consument wel”, zegt Karel Van Eetvelt. “Tweeverdieners komen graag wat later, dus dan kan je best een beetje later open zijn. Heel veel mensen willen op een website al eens kijken wat je te bieden hebt, dus online gaan is heel belangrijk en wat nog belangrijker is, zeker in voeding: bereide dingen aanbieden.”

Speciaalzaken doen het wel goed. De voorbije vijf jaar is het aantal chocoladewinkels gestegen met 72 procent. Ook andere speciaalzaken die wijnen en dranken verkopen doen het goed en stijgen met 117 procent. Klanten appreciëren het persoonlijk advies dat ze in deze winkels krijgen.