Na de iPads: kindjes schrijven slechter

Drie op de tien Nederlandse lagere schoolkinderen hebben problemen met schrijven: ze hebben een slecht of onleesbaar handschrift. Bij ons is het niet anders, omdat kinderen te weinig spelen, waardoor ze een slechte fijne motoriek hebben. Ze zouden tijdens de vakantie extra schrijfoefeningen moeten doen.

Vanaf de tweede kleuterklas krijgen kinderen meestal al oefeningen om vertrouwd te raken met het schrijven. Vanaf het eerste leerjaar begint het schrijven echt. Scholen kunnen zelf kiezen hoe ze dat invullen, maar vaak is daar te weinig aandacht voor, vinden experts. 

Te veel schermen, te weinig spelen
Veerle Peetermans, schrijftherapeut, geeft de hele zomer therapie aan kinderen die moeite hebben met schrijven. “Er wordt te weinig gespeeld. Kinderen spelen niet meer in de tuin, ze werken minder met hun handjes, ze zijn te veel op schermen bezig”, legt Peetermans uit. “Daardoor is hun motoriek veranderd. De duimen zijn nu sterk, maar de vingers kunnen heel weinig.”

“Er moet kilometers en kilometers geschreven worden”, zegt Peetermans nog, die vindt dat scholen te weinig aandacht spenderen aan schrijven.