Kunnen reizigers compensatie vragen?

Duizenden reizigers strandden de afgelopen twee dagen op de luchthaven van Brussels Airport omdat hun vlucht geannuleerd of vertraagd was, honderden moesten zelfs een nachtje doorbrengen op de luchthaven. De kans dat hun luchtvaartmaatschappij hen ook daadwerkelijk zal compenseren, is wel heel erg klein.

Gisteren had de zware sneeuwval grote consequenties voor het vliegverkeer op Brussels Airport. Maar liefst driehonderd vluchten werden geschrapt en de vluchten die wel nog doorgingen, hadden bijna allemaal vertraging.

Ook vandaag werden opnieuw tachtig vluchten geannuleerd, ongeveer tweehonderd vluchten konden of zullen ook niet op tijd vertrekken. Erg vervelend voor de passagiers die soms van ver kwamen en door de sneeuwval zelfs een nachtje moesten doorbrengen op de luchthaven of in de Brabanthal in Leuven.

Overmacht, of niet?
Nog vervelender nieuws is dat hun luchtvaartmaatschappij in principe geen schadevergoeding hoeft te betalen als er sprake is van overmacht. Bij uitzonderlijke omstandigheden vervalt het recht op een schadevergoeding namelijk, op voorwaarde dat de maatschappij alles geprobeerd heeft om de problemen te voorkomen. Het gaat bijvoorbeeld om natuurrampen, slechte weersomstandigheden of bijvoorbeeld onverwachte stakingen. 

Het is een rechter die oordeelt of er sprake is van overmacht, niet de luchtvaartmaatschappijen zelf. Die uitspraak komt er enkel wanneer een passagier de luchtvaartmaatschappij voor de rechtbank daagt omdat hij of zij geen compensatie ontvangt. 

Erg kleine kans
De kans is heel klein dat passagiers in dit specifieke geval een compensatie zullen ontvangen. "De luchtvaartmaatschappijen valt weinig te verwijten, aangezien de luchthaven zelf een aantal uren is dichtgegaan", zegt woordvoerder van de FOD Mobiliteit Sven Heyndrickx.

"De luchthaven heeft dat natuurlijk niet voor haar plezier gedaan, want Brussels Airport is een commercieel bedrijf. Zij zullen dus wel gegronde redenen hebben gehad om de luchthaven te sluiten." Met andere woorden: de kans dat een rechter géén overmacht inroept, is heel erg klein. 

Brussels Airlines
Brussels Airlines – de grootste speler op Zaventem – verwacht alvast dat ze geen compensatie zullen moeten betalen. Volgens hen is er wel degelijk sprake van overmacht. “Zij zeggen dat de vliegtuigen niet konden vertrekken vanwege de sneeuw en niet omdat er technische problemen waren”, zegt VTM NIEUWS-journalist Jelle Frencken.