Hierover gaat rel over geluidsnormen

De geluidsnormen zijn een enorm kluwen in ons land. "In de Wetstraat wordt dit het klotedossier genoemd", vertelt VTM NIEUWS-journalist Jan De Meulemeester. Al decennialang keert het dossier terug en zorgt het ook voor conflicten tussen de verschillende regio's. Maar waar gaat het eigenlijk over?

"De luchthaven is economisch heel belangrijk voor ons land, maar de vliegtuigen zorgen ook voor lawaai. De vluchten worden daarom gespreid over Brussel en Vlaanderen." Begin 2017 besliste Brussel om de geluidsnormen te verstrengen en boetes uit te schrijven voor vliegtuigen die te veel lawaai maken. "Probleem is dat vliegtuigmaatschappijen hierdoor dreigen weg te trekken", vertelt De Meulemeester.

Compromis
Als reactie op de verstrenging heeft Vlaanderen een belangenconflict ingeroepen om de verstrenging te blokkeren. Brussel is daarom deze week met een compromis gekomen. "Brussel zegt dat ze meer lawaai zal tolereren, maar dan mogen er geen vliegtuigen meer vliegen boven Molenbeek of niet voor zeven uur 's ochtends boven Schaarbeek."

Vlaanderen niet akkoord
Vlaanderen zegt nu dat deze maatregelen ervoor zorgen dat zo alle vliegtuigen boven Vlaanderen terecht komen. Als er tegen maandag geen akkoord is, dient de Vlaamse regering een tweede belangenconflict in tegen de Brusselse geluidsnormen van 1999.

Complex
De complexiteit van dit dossier is te vergelijken met dat van Brussel-Halle-Vilvoorde. Volgens minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is het een resultaat van de organisatie van onze staat, die complex is. "Het is een federale confederale staat", zegt Bellot. "We kunnen analyseren hoe we willen maar er zijn verschillende overheden. De Brusselse regio is verantwoordelijk voor de geluidsnormen, maar de andere kwesties zijn federaal. "Daarom moeten we naar een dynamiek van positief overleg tussen alle regio's."