Fietspad veiliger met verwarmd asfalt

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen testen en nieuw fietspad met een soort ingebouwde klimaatregeling. In het fietspad zitten buisjes met water die het asfalt in de zomer doen afkoelen en in de winter doen opwarmen. Dat is veel veiliger voor fietsers omdat het dus niet kan aanvriezen.

Nu kan het asfalt op fietspaden en op straat in de winter nog afkoelen tot min 15 graden en in de zomer warmt het nog op tot 60 graden. Bij dergelijke temperaturen raakt het asfalt makkelijk beschadigd.

Het nieuwe systeem moet dat probleem dus verhelpen. Bovendien is het ook veiliger. “In de winter, wanneer het asfalt opgewarmd wordt, zal het ijzelvrij worden. Op specifieke plaatsen zou dit wel een oplossing kunnen zijn voor de verkeersveiligheid: drukke kruispunten bijvoorbeeld, brugdekken, bepaalde fietspaden die niet snel kunnen gestrooid worden in de winter”, zegt Wim Van den Bergh, professor Toegepaste Ingenieurswetenschappen.

Terugverdienen
Een fietspad met verwarmde asfalt is ongeveer dubbel zo duur als een gewoon fietspad. Maar dat geld kan volgens de onderzoekers snel terugverdiend worden. Er moet namelijk minder gestrooid worden en het asfalt moet minder snel hersteld worden.