Bijna helft Belgen negeert regels aan spooroverweg

Bijna de helft van de Belgen houden zich niet aan de verkeersregels aan spooroverwegen. Dat blijkt uit een bevraging in opdracht van infrastructuurbeheerder Infrabel. 14 procent van de mensen deed aan spoorlopen. Infrabel lanceert een actieplan om dit gevaarlijk gedrag aan overwegen aan te pakken.

In opdracht van Infrabel voerde marktonderzoekbureau GfK het onderzoek uit bij zowat duizend Belgen die in de buurt van spoorwegen wonen, of regelmatig de trein nemen.

Uit de bevraging bleek dat 77 procent van de deelnemers de verkeersregels aan overwegen zou overtreden als ze daartoe de gelegenheid hebben. Bij de spoorlopers is dat 55 procent.

Menselijk drama
"Dit is een echt menselijk drama", aldus Infrabel-CEO Luc Lallemand. "Met dertien doden en negen zwaargewonden tijdens spoorlopen en ongevallen aan overwegen, kenden we vorig jaar een dramatische balans."

Naast het menselijk verlies, veroorzaakten spoorlopen en ongevallen aan overwegen vorig jaar ook gemiddeld acht uur vertraging per dag voor het treinverkeer.

Lallemand spreekt van onthutsende resultaten uit het onderzoek. "We zullen de strijd nog verder opdrijven", zegt hij.

Railspect
Samen met de federale overheid, de spoorwegpolitie en Securail (NMBS) lanceert Infrabel het nationale actieplan Railspect, om gevaarlijk gedrag aan het spoorwegdomein aan te pakken. "Dit is niet enkel een spoorwegprobleem, maar een probleem voor de verkeersveiligheid."

Dit en volgend jaar rolt Infrabel zo twee testprojecten uit. Zo zullen waarschuwingspanelen geplaatst worden aan overwegen die bestuurders eraan moeten herinneren dat ze de overweg niet mogen oprijden als ze die niet in één keer kunnen oversteken. "Want als er een trein aankomt en de slagbomen gaan naar beneden, dan raak je ingesloten en is de kans op een aanrijding zeer groot", aldus Infrabel. Die zogeheten 'blocking back'-panelen komen aan 18 overwegen, 10 in Vlaanderen en 8 in Wallonië.

Aan een aantal overwegen komt ook ledverlichting op de slagbomen om de zichtbaarheid te vergroten. Het is nog niet bepaald aan hoeveel overwegen die verlichting zal worden aangebracht.

De infrastructuurbeheerder zet ook bestaande maatregelen verder, zoals het plaatsen van afsluitingen, struikelmatten en bewakingscamera's.

Daarnaast worden vanaf deze zomer identificatiestickers aangebracht aan de 1.429 overwegen met actieve signalisatie , een beslissing van begin dit jaar. Door de sticker kunnen weggebruikers en buurtbewoners sneller alle info geven aan de hulpdiensten.

'Jeroom Slagboom'
Infrabel geeft de infrastructuur daarvoor een gezicht, Jeroom Slagboom, om een "emotioneel verhaal" vanuit het standpunt van de slagboom te brengen.

Later dit jaar volgt nog een tweede campagne. Die zal spraakmakend zijn, aldus Infrabel, maar meer informatie is daar nog niet over bekend.

De spoorwegpolitie zal ten slotte ook controles uitvoeren aan hotspots op het spoorwegdomein. Overtreders krijgen, tenzij bij een zware overtreding, nog een laatste verwitting. In een tweede fase vinden controles in burger plaats. Overtreders krijgen dan een boete. Die kunnen gaan van 300 euro als administratieve boete tot duizenden euro's aan strafrechterlijke boetes.