7 op de 10 restaurants heeft vaak 'no shows'

Een tafeltje reserveren en dan niet komen opdagen: zeven op de tien restaurants krijgen daar geregeld mee te maken, een zware financiële aderlating. Daarom nemen almaar meer restaurants maatregelen: ze vragen voorschotten, houden geld af van je kredietkaart of zetten je op een zwarte lijst. 

Uit een recente bevraging van Resengo, een reservatieplatform, bij Vlaamse en Brusselse horecazaken blijkt dat de no-showproblematiek - mensen die zonder verwittigen niet komen opdagen - nog steeds een van de grootste uitdagingen vormt. Bijna 70 procent van hen heeft meerdere keren per maand te maken met het fenomeen. Zo'n 43 procent zegt zelfs dat het aantal klanten dat niet komt opdagen is vermeerderd tegenover het jaar ervoor. 

Tegen no-shows en laattijdige annuleren lijken drastische maatregelen niet te werken, zo blijkt ook uit de bevraging. Hoewel 25 procent van de ondervraagden het vragen van een voorschot als mogelijke oplossing aanhaalt, lijken maar weinig horeca-uitbaters voor deze oplossing te kiezen. Volgens 61 procent van de ondervraagden haken klanten immers af als ze een voorschot moeten betalen. Dertig procent van de respondenten is zelfs van mening dat deze maatregel het imago van het restaurant schaadt.