Is het Kompany-effect nu al uitgewerkt?

‘Sold out’ prijkt boven de Bosuil. Antwerp is de eerste club die al zijn seizoens­abonnementen uitverkocht. Een groot verschil met ­Anderlecht, waar het ­Kompany-effect maar voor een korte piek zorgde.

Geen beter verkoopsargument dan Vincent Kompany, zou je denken. In het Astridpark hoopten ze bijgevolg dat de komst van het club­icoon een stormloop op abonnementen zou ­veroorzaken. Paars-wit kreeg deels gelijk: na de aankondiging kwam de verkoop op gang — begin juni lagen de cijfers 10% hoger dan vorig jaar. Alleen viel de hype weer stil door het uitblijven van transfers.

Momenteel ging een bescheiden aantal van 11.900 seizoenskaarten over de toonbank. Na de officiële komst van Vlap was er wel ­opnieuw een boost merkbaar. Zo kan paars-wit, dat vier ploegen en wellicht ook Standard beter ziet scoren, er dus nog een paar gebruiken.

Antwerp
Bij Antwerp is de aantrekkingskracht duidelijk minder gebonden aan nieuwe namen. Alle 13.300 abonnementen hebben daar een eigenaar. Gisteren gingen de laatste stuks de deur uit. “We zijn hier ongelofelijk trots op”, pronkt business en communication manager Dimitri Huygen. “In minder dan drie uur waren de laatste 800 stuks verkocht.

De eerste mensen kampeerden hier al van halfvier ’s ochtends om zeker te zijn van hun plekje. En uren voor de verkoop om 12 uur stonden zelfs honderden mensen aan te schuiven.