#weareallmonkeys blijkt reclamestunt

Een reclamebureau uit Sao Paulo zit achter de internethype #weareallmonkeys op de sociale media. Dat heeft de Braziliaanse pers onthuld.Nadat de Braziliaanse Barcelona-verdediger Dani Alves zondag een banaan opat, die hij tijdens een wedstrijd in Villarreal voor zijn voeten geworpen kreeg, postte zijn land- en teamgenoot Neymar een foto van zichzelf en zijn zoontje, banaan in de hand, met de hashtag #weareallmonkeys. Zijn voorbeeld kreeg al snel massaal navolging, ook van enkele Rode Duivels.

De bananenfoto's blijken nu de vrucht van een reclamebureau dat aangesproken werd door Neymars vader. Die deed dat nadat zijn zoon op 12 april in een uitwedstrijd bij Granada racistisch bejegend werd. "We zochten naar een campagne tegen racisme, maar wel iets luchtigs en amusant", verklaarde Guga Ketzer, vicevoorzitter van het reclamebureau. "De foto en hashtag waren ons idee. De campagne was klaar, we wachtten alleen nog op het geschikte moment om te starten en dat heeft Alves ons gegeven."

Dani Alves gaf toe op de hoogte te zijn van de plannen van Neymar. "Maar mijn actie was wel spontaan. Het is andere spelers al zo dikwijls overkomen, ook Neymar. Toen ik weer eens een banaan toegeworpen kreeg, heb ik ze gewoon opgegeten, zonder daar bij na te denken. Ik wou een negatieve daad in een positieve actie omzetten. Wanneer iemand een belediging uit, is het wel de bedoeling dat de andere zich beledigd voelt. Door de banaan als een geschenk te aanvaarden, heb ik ervoor gezorgd dat die man zijn doel niet bereikte."

De supporter van Villarreal die de banaan gooide, werd geïdentificeerd en kreeg een levenslang stadionverbod.