Daarom is American football saai

De Superbowl, de jaarlijkse hoogmis van het American football, is het meest bekeken sportevenement in de Verenigde Staten. American football is er razend populair, terwijl er bij ons geen haan naar kraait. Een studie van the Wall Street Journal heeft footballwedstrijden geanalyseerd en kwam tot een onthutsende vaststelling: American football is saai.

De krant ging na hoeveel actie je tijdens een rechtstreekse uitzending van een footballwedstrijd te zien krijgt. De gemiddelde wedstrijduitzending duurt 3 uur en 12 minuten. In amper 11 minuten daarvan krijg je live actie te zien. Dat is nauwelijks 5% van de hele uitzending. De rest van de tijd kijk je naar herhalingen (15 minuten), naar beelden van het publiek of van de cheerleaders (35 minuten), naar reclamespots (63 minuten) of naar beelden van spelers die stilstaan omdat het spel stilligt (67 minuten).

Het probleem zijn de spelregels. In tegenstelling tot basketbal of honkbal blijft de klok tikken wanneer de bal buiten het veld belandt of het spel stilgelegd wordt. Bovendien duurt een gemiddelde actie in American football amper vier seconden. Televisiezenders maken daar handig gebruik van door, telkens wanneer het spel stilligt, reclameboodschappen uit te zenden. Een gemiddelde uitzending van een wedstrijd wordt twintig keer onderbroken voor reclame. Alles samen zie je meer dan honderd reclamespots per wedstrijd.