'Duiveluitdagingen' vallen in de prijzen

De 'Duiveluitdagingen', de grote publiciteitscampagne van de Voetbalbond rond de Rode Duivels, is vanavond in de prijzen gevallen op de Effie Awards. De campagne krijgt een 'Bronze Effie Award'. De Effies zijn prijzen die uitgereikt worden door een jury van mensen uit de reclamesector. Ze worden beschouwd als de belangrijkste prijzen in de reclame-industrie.

De grote winnaar van de Effies was Telenet, dat bekroond werd voor de manier waarop het de nieuwe King- en Kong-producten in de markt zette. "De campagne heeft een positieve toon die schril afsteekt bij de vooral agressieve, promotionele communicatie in de sector", vond de jury.

De campagne van de 'Duiveluitdagingen' is ontwikkeld door het reclamebureau Boondoggle uit Leuven. Het opzet is dat de Rode Duivels hun supporters een uitdaging opleggen. Als ze daarin slagen, leveren de Rode Duivels een tegenprestatie. De campagne heeft de nationale ploeg in korte tijd weer zeer populair gemaakt, al zullen de goede resultaten daar ook wel voor iets tussenzitten.

Volgens de jury toont de campagne hoe met een combinatie van traditionele en sociale media een nationale beweging op gang kan worden gebracht. "De campagne realiseerde verbluffende commerciële resultaten en een uitermate hoge participatiegraad", klinkt het. Het doorslaggevende element in de beslissing van de jury was de keuze om het succes  van de campagne niet te laten afhangen van het product of de sportieve resultaten van het nationale elftal,  maar wel van de participatiegraad van de supporters. 

De 'Duiveluitdagingen' zijn bekendgemaakt via filmpjes op Youtube, die razend populair waren bij de supporters. We hebben de ze hieronder nog eens onder elkaar gezet. 

Uitdaging 1: Kleur België helemaal rood 

 

Uitdaging 2: 500.000 decibel aan supportersgeluid 

Uitdaging 3: 1000 Koning Boudewijnstadions

Uitdaging 4: Een stadion vol tekeningen

Uitdaging 5: De grootste vrouwenspionkop ooit