Stig Broeckx in coma na zware val

Stig Broeckx heeft twee hersenbloedingen en een breuk in de oogkas opgelopen na z'n zware valpartij in de Baloise Belgium Tour. De renner van Lotto Soudal bevindt zich in een niet-kunstmatige comateuze toestand en heeft een breuk in de oogkas. Het ongeval werd veroorzaakt nadat twee motors op elkaar botsten en negentien renners ten val brachten. Lotto Soudal heeft al beslist dat het morgen niet meer van start gaat in de ronde van België.

"Meteen na de aanrijding was duidelijk dat Stig een hoofdletsel had en naar een neurochirurgisch centrum moest gebracht worden", verduidelijkt teamarts Servaas Bingé. "In samenspraak met de wedstrijddokter en het medisch urgentieteam is voor het ziekenhuis van Aken gekozen, dat over de nodige structuur beschikt. Daar is een scan gebeurd en daaruit bleek dat Stig twee bloedingen heeft in de hersenen. Stig bevindt zich in een niet-kunstmatige comateuze toestand, maar moet voorlopig niet geopereerd worden.

"Hij heeft geen schedelbreuk opgelopen, maar wel een breuk van de oogkas, die later verder zal geëvalueerd worden. Het is heel moeilijk om op dit moment prognoses te maken naar volledig herstel. De komende 24 uur wordt zijn toestand van zeer nabij verder opgevolgd."

Motards ten val
Het ongeval gebeurde toen twee motards het peloton wilden voorbijrijden. Ze kwamen ten val en werden in de groep gekatapulteerd met een immense valpartij tot gevolg. Deze richtte een ware ravage aan. Onder de voornaamste slachtoffers waren Pieter Jacobs (Crelan-Vastgoedservice), Jesper Asselman, Berden De Vries en Barry Markus (Roompot-Oranje Peloton), Tony Hurel (Direct Energie), Loïc Chetout (Cofidis), Jaap de Man (Team 3M), Frederik Ludvigsson (Giant-Alpecin), Frederik Frison en Stig Broeckx (Lotto Soudal).

Even geneutraliseerd
Door deze zware valpartij werd de wedstrijd even geneutraliseerd. "Ik ben naar het zeskoppige leidersgroepje, met onder andere Tony Martin en Jimmy Janssens, gereden om hen een halt toe te roepen", stelt UCI-commissaris Jempi Jooren. "De afstand tussen de vluchters en het peloton bedroeg toen 4:30. Wat later beslisten de renners zelf om de een kruis te trekken over de rit en niet meer verder te willen rijden. De wedstrijdkaravaan trekt nu in kolonne naar de aankomstzone te Verviers."

Ingetogen huldiging
In Verviers had na afloop van de geannuleerde etappe een ingetogen podiumhuldiging plaats. Met tegenzin nam leider Dries Devenyns de rode leiderstrui in ontvangst. Amaury Capiot kreeg de groen-zwarte trui als leider in de strijdlust om de schouders. Baptiste Planckaert nam met een zucht het blauwe shirt aan als leider in het puntenklassement.

"Toetersignalen konden het voorkomen"
Baptiste Planckaert (Wallonie-Bruxelles), de blauwe trui in de Baloise Belgium Tour, was getuige van de zware valpartij.

"Twee motards wilden het peloton, dat tegen ongeveer 75 km/u reed, inhalen", deed de Kortrijkzaan zijn verhaal. "Maar de eerste motor ging aan het slippen in een plas modder en sleurde de tweede mee in zijn val. Ze kwamen terecht in een groep renners wat een immense valpartij veroorzaakte."

"De motards namen te veel risico's want ze wisten dat het peloton aan hoge snelheid reed", oordeelt Planckaert. "Enkele toetersignalen hadden deze valpartij kunnen voorkomen. Dan was het peloton gewaarschuwd geweest en zouden de renners uit de weg zijn gegaan."

"Motards bedoelen het toch goed"
Door de kritiek is het duidelijk dat er iets moet gebeuren. Iedereen, renners en ploegleiders, zeggen: dit kan niet meer. Dat stelt VTM NIEUWS-journalist Merijn Casteleyn vast ter plaatse. "Er moet overleg komen met de UCI en er moeten vooral echte regels komen. Want ja, ze bedoelen dat uiteraard niet zo, die motards. Maar het is alweer de zoveelste keer. Frison daarnet die zei me nog eens: die motards bedoelen het goed. Vandaag waren zij mobiele seingevers en zij staan in de voor de veiligheid van de renners. Ze krijgen er misschien zelfs geen geld voor. Ze doen het voor de renners maar bij het inhalen van het peloton loopt er te veel mis."

Op een foto is een van de betrokken motors te zien. De foto werd genomen door Tom Ghiesmans, die op dat moment mee was met de ploeg van Team 3M.