Geen communautaire campagne voor N-VA

Economie, veiligheid en identiteit. Dat worden de drie pijlers van de verkiezingscampagne van N-VA. Niet het confederalisme dus. "Ons communautaire lot hebben we niet in eigen handen", zegt N-VA-voorzitter Bart De Wever aan Het Laatste Nieuws.

"We gaan onze tegenstanders geen cadeau doen door vooraf op het confederalisme in te zetten. We zien na de verkiezingen wel of het erin zit", zegt De Wever. "Pas op de avond van de verkiezingen zullen we weten hoe ver onze communautaire aspiraties kunnen reiken."

"De drie pijlers van onze campagne worden economie, veiligheid en identiteit. Het sociaal-economisch herstelbeleid van de regering-Michel en de regering Bourgeois slaat aan. De economie leeft op, bedrijven trekken mensen aan, werknemers houden netto meer over. We investeren in tijden van terreur in een volwassen veiligheids- en migratiebeleid, gesymboliseerd door Jan Jambon en Theo Francken", aldus De Wever.

"Bovendien gaan we ook scherpstellen op onze eigen identiteit: hoe willen we samenleven, op basis van welke normen en waarden, en hoe verzoen je dat met massale migratie? Andere partijen blazen daar warm en koud over. Ik zal daar assertief over zijn, zonder valse schaamte over wie wij zijn en waar we voor staan", aldus nog De Wever.

Bron: Belga (edw)