Europees Parlement wil nieuwe auto's uitrusten met moderne veiligheidssystemen

Personenwagens die van de fabrieksband rollen, zullen in de toekomst een pak veiliger moeten zijn dan de auto's die vandaag op onze wegen rijden. Dat vindt het Europees Parlement. De commissie Interne Markt stemde voor de verplichte integratie van nieuwe veiligheidssystemen in nieuwe auto's, zoals intelligente snelheidsassistentie en monitoring van de slaperigheid van de bestuurder.

Met de stemming werd een voorstel van de Europese Commissie goedgekeurd. De bedoeling is het aantal verkeersslachtoffers te beperken en de wetgeving aan te passen aan de veranderende realiteit op de weg (meer fietsers en voetgangers, meer oudere weggebruikers) en aan de technologische ontwikkelingen. Het moet de EU helpen haar doelstelling te halen om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tussen 2020 en 2030 te halveren.

Integratie van nieuwe veiligheidssystemen
In 2017 vielen er nog 25.300 doden op de Europese wegen en raakten naar schatting 135.000 anderen ernstig gewond. Een functie als intelligente snelheidsondersteuning moet chauffeurs helpen de juiste snelheid aan te houden door hen via het gaspedaal signalen door te sturen.

Systemen voor vermoeidheids- en aandachtsdetectie en voor geavanceerde afleidingsdetectie zouden ook verplicht worden. Met een snel knipperend stoplicht achteraan de wagen, een 'noodstopsignaal', moeten andere weggebruikers erop gewezen worden dat de auto voor hen sterk vertraagt. Achteruitrijdetectie heeft dan weer als opzet de chauffeur te waarschuwen dat mensen of voorwerpen zich achter zijn voertuig bevinden wanneer hij achteruitrijdt.

De nieuwe verordening, waarover het parlement nog moet onderhandelen met de lidstaten, effent ook de weg voor zelfrijdende voertuigen.

Verplicht
Door de nieuwe veiligheidssystemen verplicht te maken, willen de Europarlementsleden chauffeurs doen wennen aan die technologie en het vertrouwen van het publiek in geautomatiseerde voertuigen doen toenemen.

Voor vrachtwagens en bussen komen er bijkomende veiligheidsvereisten. Het parlement hoopt vooral het aantal dodehoekongevallen verder te verminderen.