Schol! CD&V pakt uit met WIJ-bier en slogan

CD&V pakt uit met een nieuwe slogan én een bijpassend bier. "Waar een wij is, is een weg" wordt de leuze van de christendemocraten. Om dat wij-gevoel te versterken komt er ook een 'WIJ-bier'. Het zijn bestaande bieren - lokale afdelingen kunnen kiezen tussen vier verschillende soorten - die in een 'WIJ-glas' worden geschonken.

CD&V wil de partij van de verbondenheid zijn en gaat volop voor een "betrokken samenleving". Daarin is een plaats voor iedereen, maar iedereen moet er ook een inspanning voor doen, zo verwoordde voorzitter Wouter Beke het.

Met 'Wij' zinspeelt CD&V opnieuw op de middenweg die ze wil bewandelen in Vlaanderen. "Extremen krijgen vandaag veel bijval, overal waar we kijken", argumenteerde Beke. "Maar daar waar de extremen elkaar opjagen, daar waar links en rechts opnieuw meer radicaliseren, daar komt er een plaats vrij in het centrum, in het hart, de kern... het moedige midden." 

Een verkiezingsslogan is de nieuwe baseline niet. Toch kijken de christendemocraten ook al vooruit naar de lokale stembusgang van 2018. CD&V staat traditioneel erg sterk op lokaal niveau, maar voelt ook daar de hete adem van N-VA in de nek. Binnenkort start de partij alvast met een vernieuwing van de afdelingsbesturen. "Sterke afdelingsvoorzitters, sterke lokale trekkers en een sterk team van militanten zijn cruciaal", onderstreepte Beke.

Intussen zet CD&V ook de eerste stappen richting een nieuw groot congres, dat gepland staat voor november 2016. En de christendemocraten gaan de muzikale toer op met een ideologisch concert op 6 maart. "Waar een wij is, is een weg naar ideeën, klanken en geluiden", klonk het nog.