Paspoppen krijgen maatje meer

Paspoppen moeten beter aansluiten bij de vormen van een realistische vrouw en dat merken ook de verkopers van paspoppen. “Maten 36-38 en 38-40 worden steeds vaker gevraagd”, zegt Griet Kindt, CEO van Best Mannequins aan VTM NIEUWS. 

“Ik zie maatje 34 nog niet verdwijnen, maar we verkopen iets grotere maten wel vaker”, getuigt Kindt. Volslanke paspoppen - met maatje 42-44 - verkopen ze ook, maar daar is de markt nog niet klaar voor. “We zien dat de verkoop ervan lichtjes stijgt, maar verder is het nog niet aan de orde.”

Focus op realiteit
Ook het Nederlandse etalagepoppenbedrijf Gruppo Corso ziet een vergelijkbare trend. Zij verkopen nu regelmatig een mix van maten. “Consumenten willen dat de poppen maat 38 en 40 hebben, omdat ze dat vriendelijker en realistischer vinden”, klinkt het in RTL Nieuws. 

En dat bevestigt ook Kindt van Best Mannequins, dat onder meer poppen levert aan Bel&Bo, Decathlon en Mer du Nord. “We focussen meer op de realiteit, mensen moeten zich erin herkennen.”

H&M
Kledingmerken zetten zelf ook steeds vaker stappen om "realistische vrouwen" te tonen in hun winkels. Zo heeft keten H&M vorig jaar nieuwe paspoppen ontworpen met bredere heupen en schouders die ze geleidelijk aan verspreiden over de winkels wereldwijd.