Zo herken je fake news op Facebook

Internetbedrijf Facebook heeft een campagne gelanceerd om ons te leren fake news te herkennen. De onjuiste verhalen verspreiden zich vaak razendsnel via sociale media. Het bezorgt Facebook een negatief imago. Maar met deze campagne legt het wel de verantwoordelijkheid bij zijn gebruikers.

Fake news - of nepnieuws - is een term die we sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen steeds meer horen. Vaak wordt zulk nieuws verspreid via sociale media zoals Facebook. Het bedrijf wil ons daarom leren nepnieuws te herkennen.

Via een campagne in de kranten en op Facebook zelf krijgen gebruikers tien tips zoals:

  • Onderzoek de bron
  • Vergelijk met andere nieuwsbronnen
  • Wees sceptisch over titels en krantenkoppen

In de aanloop naar de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten bijvoorbeeld, werden er vaak doelbewust foute berichten de wereld in gestuurd. Enkele voorbeelden:

  • "Wikileaks bevestigt dat Hillary wapens verkocht aan ISIS"
  • "De paus shockeert de wereld en steunt Donald Trump"

Allebei nepnieuws, maar honderdduizenden mensen deelden het wel op Facebook.

Verantwoordelijkheid
"Facebook zelf schuift de verantwoordelijkheid af op gebruikers, maar het bedrijf moet zelf wel iets doen", zegt Kenneth Dée, technologie-expert van VTM NIEUWS. 

Dat gebeurt al, zegt Facebook nu in een schriftelijk antwoord. "We halen de economische incentives weg om vals nieuws te verspreiden en ontwikkelen nieuwe producten om op Facebook de verspreiding van vals nieuws tegen te houden", klinkt het. Zo mag wie meermaals nepnieuws verspreidt niet meer adverteren op Facebook. Binnenkort zou het ook mogelijk worden om af te leiden of een titel informatie achterhoudt of dat die een deel van het verhaal overdrijft.