Vanaf nu ook make-up op Zalando

Onlinewinkelketen Zalando gaat binnenkort ook cosmetica aanbieden. Het van oorsprong Duitse bedrijf laat weten komende lente in zijn thuisland te beginnen met het verkopen van parfum, make-up, huid- en haarproducten en accessoires. Als dat succesvol is, zullen andere landen volgen.

Met de verbreding van het aanbod wil de webwinkel, die ook actief is in België, zijn groei versnellen. Zalando meent dat er online weinig concurrentie is in het cosmeticasegment. Die markt vertegenwoordigt wereldwijd zo'n 80 miljard euro.

Zalando hoopt in deze activiteit "honderden miljoenen euro" te genereren. Tegen 2020 zou de verkoop van cosmetica de omzet van de groep moeten helpen verdubbelen.

Winstgevend
Zalando zag zijn marktaandeel en zijn omzet het voorbije kwartaal verder toenemen, van 835 miljoen euro tot iets meer dan een miljard euro. Die groei kostte wel veel geld. De investeringen in onder meer techniek, logistiek en klantentevredenheid gaan ten koste van de winstgevendheid.

Op basis van voorlopige cijfers zou het resultaat voor rente en belastingen, gecorrigeerd voor eenmalige posten, uitkomen tussen de min 5 miljoen en plus 5 miljoen euro. Dezelfde periode vorig jaar was er nog een winst van 20 miljoen.