Streaming boomt, cd blijft populair

In 2016 steeg het marktaandeel van streamingabonnementen met 64 procent, een echte boom dus. Maar toch blijft de fysieke muziekdrager zoals cd en vinyl het populairst. Sectorvereniging BEA Music en marktonderzoeksbureau GfK hebben die cijfers vandaag voorgesteld.

Het afgelopen jaar is de muziekverkoop met bijna zeven procent gestegen en dat is dankzij de groei van de betaalde muziekstreaming. Hoewel het aandeel van fysieke muziekdragers daalt, blijft het wel nog het populairst, met 54 procent van het marktaandeel. En dat goed is voor 63,2 miljoen euro aan inkomsten.

Groei dankzij streaming
In 2015 had de Belgische muziekmarkt een omzet van 100 miljoen euro, daarmee was er voor het eerst in vijftien jaar terug een groei in de omzet. Die groei kwam er dankzij streamingsdiensten zoals Spotify, Apple Music en Deezer. En vorig jaar ging die trend verder met een omzet van 117,9 miljoen euro, waarvan 46 procent komt uit de online muziekwereld.

“Piek is nog niet bereikt”
Opvallend is dat er dus nog acht procent zit tussen het verkoop van fysieke en online muziek. “De piek van betalende muziekstreaming is zeker nog niet bereikt en vergeleken met andere landen zoals buurland Nederland of Zweden is er in België nog veel groeipotentieel", zegt Olivier Maeterlinck van BEA Music.

Cd nog niet dood
De fysieke muziekdragers zijn dus zeker nog niet dood en dat is dankzij de vernieuwde populariteit van vinyl. Dat is naast streaming het enige segment dat blijft stijgen. Al negen jaar op rij stijgt het aantal verkochte vinylplaten. Vorig jaar werd er voor zes miljoen euro aan vinyl verkocht, dat is vijf procent van de totale muziekverkoop.

Je kan het overzicht van alle cijfers hier vinden.