Spotify en co éindelijk groter dan cd

Streamingdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer hebben de cd éindelijk ingehaald. De inkomsten uit de diensten zijn het eerste halfjaar spectaculair gegroeid in ons land. Dat zegt sectorfederatie BEA Music. 

Spotify en co zagen hun inkomsten met 41 procent stijgen tijdens de eerste zes maanden van dit jaar. Dat terwijl de verkoop van cd's met veertien procent daalde. Hoewel de cd-verkoop in België al zo'n vijftien jaar in vrije val is, bleef het ook na de introductie van betalende streamingdiensten in 2012 nog lang op nummer één staan. 

Vinyl blijft groeien
Samen met downloads, die bijna zeven miljoen omzet halen in het eerste halfjaar, vertegenwoordigen de digitale verkopen nu meer dan de helft (56 procent) van alle muziekverkopen, terwijl de trend vorig jaar nog omgekeerd was en cd, vinyl en dvd samen nog meer dan vijftig procent vertegenwoordigden. Vinyl is de enige fysieke drager die groeit: met 26,4 procent tot een omzet van 3,63 miljoen euro, of bijna 6 procent van de muziekverkopen.

Lokaal talent
"Via diensten zoals Apple Music, Deezer of Spotify krijg je overal toegang tot een muziekcataloog die tientallen miljoenen songs bevat", zegt Patrick Guns, voorzitter van de Belgian Entertainment Association (BEA). "De stijgende populariteit van streaming is dan ook geen verrassing. Dat de muziekmarkt opnieuw groeit, is uitstekend nieuws maar ook nodig om te zorgen dat de muzieksector economisch leefbaar blijft en de muzieklabels blijven investeren in de productie en de distributie van nieuwe muziek en lokale talenten.”

De helft van de Ultratop 10 albums in Vlaanderen zijn van Vlaamse makelij, maar die zouden dan weer sterker scoren in de fysieke verkoop volgens de federatie. Lokale artiesten zonder internationale uitstraling doen het in verhouding dan weer slechter op streamingdiensten. Spotify, de populairste in ons land, heeft geen Belgische afspeellijsten of curatoren waardoor lokale artiesten minder zichtbaar zijn op het platform.