"Fatale cijfers": kan Snap blijven bestaan?

Het gaat niet goed met Snap Inc., het moederbedrijf achter de populaire app Snapchat. Het tweede kwartaal werd afgesloten met een verlies van 376 miljoen euro. Wat echter nog slechter is: het aantal nieuwe gebruikers stagneert. Komt het voortbestaan van Snapchat in gedrang?

Snap trok bijna een half jaar geleden onder grote belangstelling naar de beurs. Zo’n 200 miljoen aandelen werden verkocht aan zeventien dollar per stuk. De vraag naar aandelen was enorm groot: twaalf keer groter dan het aantal beschikbare aandelen.

376 miljoen euro
De hoge verwachtingen die toen gekoppeld gingen aan Snapchat, werden echter niet ingelost. Zo sloot Snap het tweede kwartaal van dit jaar af met een verlies van 376 miljoen euro. Dat bedrag ligt een pak lager dan dezelfde periode vorig jaar. Toen kwam het verlies uit op zo’n 104 miljoen euro.

Beurs - 16 procent
Dat slechte nieuws heeft Snap geen deugd gedaan bij beursgang. Die is met meer dan zestien procent gedaald in de uren na de persconferentie en ligt nu in een dieptepunt.

Stijging gebruikers stagneert
Wat volgens experten veel verontrustender is, is dat de stijging van het aantal nieuwe gebruikers stagneert. Het aantal nieuwe gebruikers is, tegenover vorig kwartaal, gestegen met vier procent. Voordien was er een stijging van vijf procent.

"Dramatisch"
Dat lijkt niet zo enorm veel, maar het is dramatisch, menen experten. Investeerders zouden het verlies kunnen slikken, mocht de stijging van het aantal nieuwe gebruikers wel nog naar omhoog gaan. Nu wordt Snapchat vergeleken met Twitter, dat ook begon te krimpen zodra het op de beurs ging. Er wordt zelfs gefluisterd dat het voortbestaan van Snapchat in gedrang komt. 

Veel tijd
Maar het is niet allemaal negatief. De mensen die Snapchat gebruiken doen dat veel, ... heel veel. Dagelijkse gebruikers die jonger zijn dan 25 jaar spenderen gemiddeld veertig minuten op de app. De gebruikers boven de 25 jaar snappen twintig minuten.

Door: Nathalie De Bisschop

Lees meer: