Facebook opent aanval op klassieke tv

Facebook lanceert ‘Watch’, een nieuwe feature waarmee je makkelijk tv-shows kan bekijken. Daarmee opent het bedrijf nu echt de aanval op de klassieke manier van tv-kijken en zal het een concurrent worden van tv-netwerken, maar ook YouTube en Netflix.

Via Watch zal je tv-shows kunnen ontdekken die populair zijn bij de rest van de wereld én … bij je eigen vrienden. Facebook zal bovendien bijhouden, net als streamingssites zoals Netflix, aan welke aflevering je zit in een show. Je zal ook een gesprek kunnen opstarten met andere mensen die ook naar de show kijken.

Einde passief tv-kijken
“Naar een show kijken hoeft niet passief te zijn”, schrijft Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, op – hoe kan het ook anders – Facebook. “Het kan een kans zijn om ervaringen te delen en mensen samen te brengen die om dezelfde dingen geven.”

Potentieel
De nieuwe feature heeft heel wat potentieel voor zowel Facebook zelf, als voor programmamakers. Want natuurlijk zullen advertenties, die op jouw voorkeuren zijn afgesteld, niet ontbreken.

Deals met mediagroepen
Facebook zou, volgens persagentschap Reuters, al deals gesloten hebben met mediagroepen als Vox Media, BuzzFeed, ATTN: en Group Nine Media, niet toevallig allemaal mediagroepen die zich richten tot millennials.

"Binnenkort"
Wanneer Watch gelanceerd wordt, is nog niet duidelijk. “Binnenkort”, klinkt het, maar een specifieke datum wil Facebook nog niet lossen. 

Door: Nathalie De Bisschop