Dit gsm-abonnement past zich aan de klant aan

Telecomoperator Base lanceert het eerste abonnement dat zich automatisch aan de klant aanpast. "We willen vragen als 'Hoeveel belminuten/mobiele data heb ik nog?' overbodig maken", legt woordvoerder Stefan Coenjaerts uit aan VTM NIEUWS. Zo zal het ongebruikte saldo van de ene maand overgezet worden naar de volgende. 

Stel dat je een abonnement hebt van 25 euro per maand, waarvan je vijf euro (dat kan zowel data als belminuten zijn) niet gebruikt. Die vijf euro kan je overdragen naar de volgende maand, bovenop de 25 euro die je al betaalt. Die vijf euro overschot wordt dan in de volgende maand als eerste gebruikt.

Base lanceert de nieuwe formule, nadat bleek dat zo'n dertien procent van de klanten zijn bundel overschrijdt. Zo'n 95 procent van die klanten heeft bovendien niet al zijn belminuten en/of datavolume - waar hij volgens zijn abonnement recht op heeft - opgebruikt. 

"We willen vragen als 'Hoeveel belminuten/mobiele data heb ik nog?' overbodig maken", legt woordvoerder Coenjaerts verder uit. "De ene maand verbruiken mensen veel data, de andere maand bellen ze meer dan ze surfen. Onze nieuwe abonnementsformule past zich automatisch aan aan de noden van de klant."

Vanaf morgen - wanneer de formule gelanceerd wordt - zullen de 'oude' abonnementsformules niet meer worden verkocht. "Klanten die nog zo'n oud abonnement hebben, zullen dat nog kunnen gebruiken, maar we zullen het niet meer aanbieden aan nieuwe klanten", voegt Coenjaerts daaraan toe.

Addertjes
Er zijn echter enkele addertjes onder het gras. Zo kan je maximaal het bedrag van je abonnement overdragen naar de volgende maand, vermits het overschot slechts één maand geldig is. Stel dat je een abonnement hebt van 25 euro, kan je dus maximaal 25 euro overdagen naar de volgende maand(en). 

Als je naar een andere flexibele formule wil, kan je dat geld wel overdragen naar je nieuwe abonnement. Je kan het bedrag echter énkel overdragen naar een ander abonnement, als die nieuwe formule duurder is dan het bedrag dat je voordien betaalde. Zo kan je, als je nu een abonnement hebt van 25 euro, je overschot niet meenemen als je naar een formule van vijftien euro gaat, maar wél als je naar een formule van 35 euro gaat. 

Niet eerste keer
Concurrent Orange had vroeger een vergelijkbare formule, maar heeft die uit zijn assortiment gehaald omdat het geen succes was. "Vroeger - toen Orange nog Mobistar was - hadden we zo'n formule, maar nu is dat niet meer relevant", zegt woordvoerster Annelore Marynissen aan VTM NIEUWS. 

"We merken dat klanten een voorspelbaar gebruikspatroon hebben", legt ze uit. "De noden van onze klanten zijn onder te verdelen in zes categorieën, die wij dan omgezet hebben in abonnementsformules."

Andere grote operatoren bieden zo'n systeem van overdragen niet aan. "Onze klanten vinden andere formules die bij hun noden aansluiten", klinkt het.