Controversieel puntensysteem Taylor Swift

Popzangeres Taylor Swift lanceert, enkele dagen na de release van haar nieuwe single, een puntensysteem voor haar fans. Om haar echte fans te belonen, claimt ze zelf. Het systeem houdt echter in dat fans die de meeste gadgets kopen, ‘punten’ krijgen, waarmee ze voorrang krijgen bij de ticketverkoop van haar concerten. 

Swift heeft opnieuw een heuse hit te pakken, waarmee ze amper drie dagen na de release al records breekt. ‘Look What You Made Me Do’ is al bijna 95 miljoen keer bekeken op YouTube en op streamingdienst Spotify werd het lied op één dag al meer dan acht miljoen keer beluisterd.

Taylor Swift Tix
Samen met de release van haar single, deel van haar nieuwe album ‘Reputation’ dat op 10 november uitkomt, lanceert ze ook ‘Taylor Swift Tix’. Dat is een programma, in samenwerking met Ticketmaster, waarmee fans meer kans kunnen maken om aan een ticket te geraken.

"Echte fans"
“Taylor wil haar echte fans op concerten zien”, klinkt het. Maar daarachter schuilt een heuse geldmachine. Hoe meer merchandise fans kopen, hoe meer punten ze krijgen. En hoe meer punten je hebt, hoe meer zekerheid je hebt dat je aan tickets voor concerten van de artieste zal geraken.

Geld uitgeven
Om punten te bemachtigen kan je je ook registreren op haar site en naar videoclips kijken van de ster, of haar album nu al bestellen. Maar om je ‘Fan Activity Meter’ écht een boost te geven, moet je natuurlijk … geld uitgeven. Zo kan je bijvoorbeeld een slangenring kopen, een belangrijk symbool in haar nieuwe clip, voor 60 Amerikaanse dollar (ongeveer 54 euro) en bemachtig je misschien wel een plekje voor een concert.

Competitie
Het is echter ook een competitie, want als andere fans nog meer punten verzamelen, zak je zelf in de rangschikking. Heel wat tegenstanders spreken van regelrechte oplichting, maar Ticketmaster en Swift zelf weigeren te reageren.

Door: Nathalie De Bisschop

Beeld: Screenshot videoclip 'Look What You Made Me Do'