We geven minder uit aan smartphones

Het bedrag dat consumenten wereldwijd uitgeven voor de aankoop van smartphones, computers, televisies en andere technologische producten, zal dit jaar lager liggen dan in 2013. Dat is vooral een gevolg van een daling van de verkoopprijzen. Zo blijkt uit een studie van de Amerikaanse Consumer Electronics Association (CEA) en het onderzoeksbureau GfK.

De markt voor technologische producten bereikte in 2013 een piek, met een bedrag van 1.068 miljard dollar (761 miljard euro), drie procent meer dan in 2012. Maar in 2014 verwachten CEA en GfK een daling met 1 procent, tot 1.055 miljard dollar.

"Het gaat nog altijd om enorme hoeveelheden", zegt CEA- onderzoeker Steve Koenig tijdens een persconferentie in Las Vegas. Zo zal de mondiale verkoop van tablets volgens het onderzoek stijgen van 242 miljoen tot 340 miljoen exemplaren. De verkoop van smartphones zal op een jaar tijd dan weer stijgen van 1 miljard naar 1,24 miljard eenheden.

Maar daartegenover staat dat de prijzen zullen dalen. De gemiddelde verkoopprijs van de smartphones is bijvoorbeeld gedaald van 326 euro in 2010 tot 253 euro in 2013. In 2014 wordt op  een verdere daling naar 218 euro gerekend.

Met die lagere prijzen wordt tegemoetgekomen aan de vraag vanuit de opkomende Aziatische landen, die ondertussen Noord-Amerika onttroond hebben als belangrijkste consument van technologische producten. De groeilanden in Azië, in de eerste plaats China, hebben afgelopen jaar immers 282 miljard dollar uitgegeven aan technologie, tegenover 254 miljard in Noord-Amerika.