5 dingen die je nog niet wist over emoji

Met maar liefst 2.666 officiële emoji op de teller spelen de gele pictogrammen een steeds grotere rol in ons dagelijks taalgebruik. Elke dag versturen we 5 miljard emoji via Facebook Messenger. Van waar komen ze, welke zijn het populairst én komen er nog veel bij? Wij zoeken naar aanleiding van World Emoji Day naar de antwoorden. 

De emoji zijn wellicht véél ouder dan je denkt. Ze ontstonden al in 1999 in Japan en werden op de markt gebracht door telecombedrijf NTT DOCOMO. De 176 orginele gepixelde emoji vormden de basis voor de visuele stijl van de emoji die we vandaag kennen.

Lees verder onder de afbeelding

Er zijn 2.666 (!) emoji opgenomen in de officiële lijst van Unicode, de organisatie die de emoji goedkeurt. Het gezicht met de vreugdetranen is de meest gebruike emoji op Facebook en Twitter en in 2015 werd het pictogram nog tot woord van het jaar uitgeroepen door Oxford Dictionaries. 

Met meer dan 2.666 emoji op de lijst blijft Unicode verder zoeken naar nieuwe vormen. Jeremy Burge, oprichter van World Emoji Day en bestuurder bij Unicode, zegt dat de organisatie jaarlijks honderden nieuwe emoji bekijkt. "Een emoji moet aan bepaalde criteria voldoen", legt Burge uit in een interview met BBC. "Er moet een vraag zijn bij de gebruikers. Merken en logo's komen er niet in." Na de ophef over het feit dat de emoji te blank en te mannelijk waren, kwamen er een hele reeks nieuwe vrouwelijke en gekleurde gezichten bij. Nu werkt Unicode ook aan genderneutrale emoji en een hoofddoek-emoji.

Op internet reageren we ook steeds vaker met emoji. Wie op Instagram iets schrijft, gebruikt de helft van de tijd een emoji. Dat blijkt uit een studie van de populaire app. 

De verkeerde interpretatie of het foutief gebruik van bepaalde emoji zorgt ook vaak voor verwarring tussen mensen. Zo is er natuurlijk een verschil tussen de emoji op een iPhone en een Androidtoestel, waardoor sommige pictogrammen andere nuances bevatten. Maar ook onschuldig ogende emoji zoals de aubergine en de perzik worden vaker in een seksuele context gebruikt op sociale media.