Toch geen vogelpoep op 'De schreeuw'

Vlaamse onderzoekers hebben het mysterie ontrafeld van de witte vlekken op het wereldberoemde schilderij ‘De Schreeuw’ van Edvard Munch. Al jaren dachten de Noren dat er vogelpoep op het doek hing. Maar het blijkt kaarsvet te zijn.

Van het schilderij ‘De schreeuw’ werden in totaal vier versies gemaakt. Op één van de uitvoeringen, die te bewonderen is in de Noorse hoofdstad Oslo, werden echter hier en daar witte vlekjes opgemerkt. Jarenlang werd aangenomen dat de witte vlekjes vogelpoep waren. Een niet zo onwaarschijnlijke theorie als je weet dat Munch graag buiten schilderde.

Hoogtechnologische scanner
Wetenschappers van de Universiteit van Antwerpen zetten deze theorie nu volledig op losse schroeven. Samen met hun Duitse en Noorse collega’s onderzochten ze het schilderij met een hoogtechnologische scanner, die ook in het verleden al mysteries van andere kunstwerken ontrafelde. Eerst dachten de wetenschappers dat de witte vlekjes afkomstig waren van witte verf of kalk. Maar ook dat bleek niet te kloppen: ze vonden namelijk geen calcium of witte pigmenten terug.

Nader onderzoek bracht de ware schuldige aan het licht: kaarsvet. Vroeger gebruikten schilders wel vaker kaarsvet om de verf te fixeren of om een nieuw doek vast te maken. De onderzoekers gaan er wel vanuit dat de kaarsvet in dit geval per ongeluk op het doek is terechtgekomen.

Foto: universiteit Antwerpen