K3-show pioniert met 'de selvie'

Tijdens de K3-show van 9 februari in de Lotto Arena in Antwerpen zullen mensen in het publiek filmpjes van zichzelf naar een groot scherm kunnen doorsturen. Studio 100 en iMinds, het Vlaamse digitale onderzoeks- en incubatiecentrum, testen in primeur een "selvie-technologie" voor het eerst tijdens een groot evenement.

Het voorbije jaar werd onderzocht hoe mensen tijdens evenementen aan de slag kunnen gaan met hun smartphone. Doorgaans wordt net gevraagd die uit te zetten, om op die manier hun betrokkenheid met de show verder te vergroten. 

Een video-gebaseerde selfie
"Zo ontwikkelden we het concept van de 'selvie', een video-gebaseerde selfie, " zegt Anja Van Mensel (Studio 100). "Tijdens de K3-show op 9 februari voorzien we een aantal tickets voor mensen die gedurende het optreden korte filmpjes van zichzelf 'in real time' naar de regiekamer doorsturen. Met dat materiaal gaat onze regisseur dan aan de slag om een totaal nieuw showelement te creëren, waarbij een aantal filmpjes tijdens het optreden op het grote scherm geprojecteerd worden."

Uitdagingen
Op technologisch vlak stelt dit soort toepassingen een aantal uitdagingen, zegt professor Steven Latré (iMinds - UAntwerpen). "Een beeld doorsturen van één concertganger op een evenement, dat lukt wel. Maar dat doen voor duizenden mensen tegelijk is een heel ander paar mouwen."

"Zo moet het draadloze netwerk kunnen omgaan met die plotse toevloed aan video's, moeten verschillende videoformaten ondersteund worden, en moet de regisseur aan de slag met duizenden videocamera's in plaats van een handvol. We hebben al een paar kleinschalige testen achter de rug, en we zijn erg benieuwd naar de resultaten van dit eerste grootschalige experiment."

20% korting
Wie aan het experiment wil deelnemen, krijgt 20 procent korting op een ticket. Meer informatie op www.studio100.com.