Zo pakt U2 het Sportpaleis in

In het Antwerpse Sportpaleis heeft U2 gisterenavond zijn eerste van twee uitverkochte concerten afgewerkt. De Ierse rockband deed zijn live- en showreputatie alle eer aan met een oorverdovende set en indrukwekkende video-effecten, maar liet naar goede gewoonte niet na stil te staan bij zwaarwichtige thema's als de Europese vluchtelingencrisis.

Moest er na de bijzonder lauw onthaalde meest recente plaat "Songs of Innocence" enige twijfel gerezen zijn: Bono en de zijnen hebben 'het' nog steeds. Zelfs nieuwe songs als "The Miracle (Of Joey Ramone)" en het aan Bono's jong gestorven moeder opgedragen "Iris (Hold Me Close)" bleken live moeiteloos overeind te blijven tussen klassieke hits als "Sunday Bloody Sunday" en "I Will Follow", die nochtans ondanks hun leeftijd met bewonderenswaardig veel enthousiasme afgewerkt werden.

U2 staat met de huidige iNNOCENCE + eXPERIENCE Tour bijna alleen in stadions en zalen die nog een pak groter zijn dan het Sportpaleis, wat de concerten van dinsdag en woensdag dus tot een van de 'intiemere' van deze tournee maakt. De knap uitgewerkte show, inclusief videomuur annex loopbrug tussen de twee eigenlijke podia, kwam er dinsdag in ieder geval goed tot zijn recht. Dat de rockers er zelf ook echt zin in hadden, bewezen ze door een dansje te plaatsen met een vrouw uit het publiek. Tijdens de bisronde werd zelfs een piepjonge fan - gelukkig met een beschermende koptelefoon op - het podium opgehesen.

Tussen de hits door liet frontman Bono het niet na het publiek ook nog eens een geweten te schoppen. "Ik weet dat de vluchtelingencrisis een complex probleem is, maar samen moeten we eruit komen", zei hij net voor definitieve afsluiter "One". "Zo niet gaat het prachtige idee dat Europa is, verloren."