De Persgroep neemt Humo en Story over

Uitgeverij De Persgroep Publishing (DPP) neemt de weekbladen Humo, Story, TeVe Blad en het maandblad Vitaya over van Sanoma Media Belgium. De deal werd vanmorgen bekendgemaakt door beide uitgeverijen. Vijfenzestig mensen maken mee de overstap van Sanoma naar De Persgroep. Over de overnameprijs wordt niet gecommuniceerd. 

De Persgroep, uitgeverij van onder andere Het Laatste Nieuws, De Morgen, Dag Allemaal en TV Familie, neemt deze vier titels over van Sanoma "omdat ze goed aansluiten bij de nieuws- en entertainmentmedia die we al in huis hebben. We kennen die markt", zegt Koen Verwee, CEO van DPP.

Bij Sanoma ligt de focus door deze verkoop volledig op de domeinen Vrouwen en Home&Deco. "In deze domeinen staan we al bijzonder sterk in België en Nederland en hier kunnen we de combinatie met onze digitale platformen verder ontwikkelen", zegt Henk Scheenstra, CEO Sanoma Media Belgium.

Story en TeVe Blad blijven bestaan, investering in Humo

Verwee garandeert dat Story zal blijven bestaan. "Het is niet onze bedoeling om titels aan te kopen en meteen af te schaffen. Story heeft zijn eigen positie in de markt, en kan perfect naast Dag Allemaal blijven bestaan. Al weet je op de lange termijn natuurlijk nooit." Hetzelfde geldt voor TeVe Blad. "Dit is een functioneel magazine waarvan we er nog geen in ons bezit hadden. Een ander type dan TV Familie", aldus Verwee.

De Persgroep wil investeren in Humo. "De verkoop van Humo loopt al jaren terug. Maar het blijft een sterk merk met een interessante digitale activiteit. We willen daarin investeren om het merk multimediaal, op papier en digitaal, een stap vooruit te laten zetten", zegt Verwee.

Overstap

Vijfenzestig mensen, waarvan 57 voltijdse equivalenten en de freelancers, maken de overstap van Sanoma naar De Persgroep. "Het is nog te vroeg om over mogelijke saneringen en afvloeiingen te spreken", besluit Verwee.

De verkoop kan ook effect hebben op de tewerkstelling bij de ondersteunende diensten bij Sanoma, maar de impact hiervan is nog niet duidelijk", zegt Scheenstra.