Het licht gaat ’s nachts weer aan op Nederlandse snelwegen, bij ons komt het zover niet

Bij onze noorderburen gaat het licht ’s nachts terug aan langs de snelwegen, maar alleen als dat niet leidt tot verstoring van beschermde diersoorten. Zes jaar geleden werd beslist om lantaarnpalen langs autostrades te doven, maar de Nederlandse regering wil die maatregel nu terugdraaien. In ons land zijn er geen plannen in die richting.

Sinds het voorjaar van 2013 gaan op sommige Nederlandse snelwegen na 21 uur of na 23 uur de lampen uit. De wegen waar dat gebeurt zijn bij elkaar zo’n 550 kilometer lang. In het Nederlandse regeerakkoord is al afgesproken dat de maatregel zou worden teruggedraaid op plaatsen waar de verkeersveiligheid erbij gebaat is dat de verlichting de hele nacht blijft branden. Nieuw onderzoek wijst uit dat verlichting in het algemeen zowel de verkeersveiligheid als de beleving daarvan verbetert, melden onze collega’s van AD.nl.

Knelpunt
Voor de Nederlandse minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen is dat reden genoeg om de lampen ’s avonds en ’s nachts weer te laten schijnen. “Daarbij dient wel rekening gehouden te worden met de wet voor natuurbescherming”, zegt de minister. Die wet verbiedt activiteiten die leiden tot het opzettelijk verstoren van beschermde diersoorten. 

Daarom moet eerst in kaart worden gebracht welke soorten zich waar bevinden en waar sprake kan zijn van ongeoorloofde verstoring. Dat onderzoek zal naar verwachting ongeveer een halfjaar in beslag nemen. Als een mogelijk ‘knelpunt’ wordt gevonden, is aanvullend onderzoek nodig dat tot een jaar kan duren. Dat kan ertoe leiden dat eerst aanvullende maatregelen getroffen moeten worden om hinder voor dieren te voorkomen. De kosten daarvan worden afgewogen tegen de voordelen voor de veiligheid.

België
In ons land zijn er geen plannen om alle lichten opnieuw aan te knippen. VIAS, tot 2017 het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), is alvast geen vragende partij. Er zijn “heel veel studies” over het effect van duisternis op verkeersveiligheid voor wagens, reageert woordvoerder Stef Willems. Hij wijst op een Europees onderzoek van vorig jaar, SafetyCube, waarin staat dat er waarschijnlijk “geen verhoogd risico” is.

In België wordt ’s avonds en ’s nachts een aantal kritische punten langs autosnelwegen verlicht. Het gaat bijvoorbeeld om op- en afritten of lokale situaties waar verlichting noodzakelijk is, zoals een bocht. “Door een aantal plaatsen te verlichten en andere donker te laten, wordt de aandacht van bestuurders juist extra getrokken op de momenten waar er extra risico is”, aldus Willems.

De zegsman wijst nog op de negatieve effecten die de nachtelijke verlichting mogelijk kan veroorzaken, zoals dieren die schrikken of lichtpollutie, maar een wijziging zit er in België voorlopig niet aan te komen. “Voor ons is de situatie prima zoals die nu is”, besluit VIAS.