Apple koopt Shazam voor 340 miljoen

De Amerikaanse technologiegigant Apple koopt muziekherkenningsapp Shazam. Het bedrijf heeft daar zo’n 340 miljoen euro voor over. Shazam is een dienst die liedjes kan herkennen, op de radio bijvoorbeeld. De overname moet Apple helpen in zijn concurrentiestrijd tegen streamingdienst Spotify.

Apple bevestigt de overnameprijs niet maar meent dat de ‘Apple en Shazam een natuurlijke match zijn in hun gedeelte passie voor het ontdekken van muziek.’ De Shazam -app kan via de microfoon van een smartphone de naam van een lied herkennen, dat in de omgeving afgespeeld wordt. Er wordt een vergelijking gemaakt met alle mogelijke muziektitels in een databank op de servers van Shazam. Volgens insiders is Apple vooral geïnteresseerd in de gebruikersprofielen van Shazam-gebruikers, omdat het zich zo concurrentiëler kan gedragen tegenover Spotify.

Totale integratie
Spraakassistent Siri maakt al langer gebruik van Shazam. Ook Spotify werkt er vaak mee samen, dat zal stoppen eens Apple Shazam volledig in haar diensten zal integreren. In 2014 nam Apple al een muziekbedrijf over: toen had het zo’n 3 miljard dollar over voor Beats Electronics, het bedrijf van Dr. Dre dat koptelefoons en een muziekdienst ontwikkelde.