Booking.com misleidt consument

Booking.com heeft bezoekers van de hotelsite misleid door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn. Dat heeft de beroepscommissie van de Nederlandse reclameautoriteit vandaag geoordeeld.

Iedereen die wel eens een hotelkamer boekt via booking.com kent het wel: “We hebben nog 1 kamer vrij!”. Het doet de gemiddelde consument al zenuwachtig worden en de kamer is zo al vlug geboekt. Maar die ene vrije kamer heeft eigenlijk slechts betrekking op het aanbod dat het hotel heeft via booking.com. Via andere kanalen of via de website van het hotel zelf, zijn dikwijls dan nog wel meerdere kamers vrij. Onduidelijk voor de consument, vindt het college. "Bezoekers worden daardoor verleid snel een kamer te boeken, die zij anders misschien niet hadden genomen."

De klacht over de misleiding van de hotelsite was ingediend door marketingdeskundige Max Kohnstamm. Hij werd ondersteund door de Nederlandse brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland. Volgens zijn advocaat Eric Janssen vormt de uitspraak van vandaag belangrijke rechtspraak voor mogelijke rechtszaken in de toekomst.

Bij Booking.com was niemand bereikbaar voor commentaar.