Privacyregels snapchat duidelijker

De smartphone-toepassing Snapchat heeft beloofd om duidelijker te zijn over de privacy van zijn gebruikers. Het bedrijf gooide het donderdag op een akkoord met de Amerikaanse overheid. Die vond dat Snapchat zijn gebruikers misleidde met valse beloftes over berichten die enkele seconden na ontvangst "voor altijd verdwijnen".

De Amerikaanse overheidswaakhond voor consumentenzaken, de Federal Trade Commission, merkt op dat het vrij eenvoudig is om foto’s via Snapchat toch op te slaan, ook al verdwijnen ze enkele seconden na het openen al van het scherm van de bestemmeling. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van andere apps, die al miljoenen keren werden gedownload.

Daarnaast deed de FTC ook zijn beklag over de manier waarop Snapchat video's onvoldoende beveiligd op toestellen achterliet. Bovendien zou het bedrijf ook onvoldoende duidelijk geweest zijn over de gegevens die het verzamelt. Zo werden locatiegegevens van sommige gebruikers doorgestuurd, ook al stond in de tekst over het privacybeleid dat dit niet gebeurt.

Door het akkoord met de FTC moet Snapchat voortaan duidelijker met zijn gebruikers communiceren over privacy, veiligheid en vertrouwelijkheid van informatie. Het bedrijf moet ook een uitgebreid privacyplan invoeren dat zal gecontroleerd worden door een onafhankelijke privacyprofessional, en dit gedurende 20 jaar.

In een blogpost erkent Snapchat dat het in de fout is gegaan. "Toen we Snapchat begonnen te maken, lag de focus op het ontwikkelen van een unieke, snelle en leuke manier om te communiceren met foto's. (...) Toen kregen sommige dingen niet de aandacht die ze hadden kunnen krijgen", luidt het.

Volgens Snapchat waren de meeste van de problemen die de FTC aan het licht bracht, al opgelost voor het akkoord donderdagochtend werd afgesloten. "En we blijven zwaar investeren in veiligheid en maatregelen om misbruik te voorkomen", voegt het bedrijf eraan toe.