NASA vindt planeet die op aarde lijkt

Een internationaal team van astronomen heeft de eerste planeet buiten het zonnestelsel met een vergelijkbare omvang als de Aarde ontdekt. Op deze planeet zou water in vloeibare vorm kunnen bestaan, want het gaat om een exoplaneet binnen de leefbare zone. Met andere woorden: de planeet draait rond een andere ster dan de Zon, maar bevindt zich dicht genoeg bij die ster zodat er water, en dus ook leven kan bestaan.

Het is de eerste exoplaneet met de omvang van de Aarde aangetroffen in de leefbare zone van een andere ster", zegt astronoom van het Search for Extraterrestrial Intelligence-instituut (SETI), dat onderzoek uitvoert bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Volgens Fred Adams, fysica- en astronomieprofessor bij de Universiteit van Michigan, gaat het om een "belangrijke stap in de queeste om een exoplaneet identiek aan de Aarde te vinden." En dat is het doel van Kepler, de ruimtetelescoop van de NASA. Volgens wetenschappers versterkt de ontdekking de kans op het vinden van zusterplaneten van de Aarde in ons sterrenstelsel.

"Dat de planeet in de leefbare zone is, betekent niet dat dat deze planeet leefbaar is,"aldus Thomas Barclay, co-auteur van het onderzoek. "De temperatuur is sterk afhankelijk van wat soort atmosfeer de planeet heeft. Kepler-186f kan beter beschouwd worden als een neef van de Aarde, dan als een Aarde-tweeling."