De slechtste plaats om neer te storten

Een van de mogelijke scenario’s in de verdwijning van de Boeing 777 is dat het vliegtuig neergestort is in het zuiden van de Indische Oceaan. Als er één plaats in de wereld is waar zoiets onopgemerkt kan blijven, dan is het daar. Het gebied is een groot niemandsland.

Weinig schepen die er passeren, geen satelliet die er iets zal oppikken, geen radarbeeld die zo ver reikt. De slechtste plaats dus om neer te storten.

Het gaat om de oceaan tussen Indonesië en Australië. Dat laatste land heeft wel een aantal eilandjes in de Indische Oceaan, maar zelfs voor de Australiërs is het overgrote deel ervan een blinde vlek.

Bovendien is het een van de diepste zeeën ter wereld, met een gemiddelde diepte van 3600 meter. Als het vliegtuig daar gezonken is, wordt het zo goed al onmogelijk het ooit te vinden.

Brokstukken zouden er alle richtingen uitdrijven, door de sterke stromingen die er heersen. De weinig eilandjes die er zijn, zijn nauwelijks of niet bevolkt. Cocos Eiland en Christmas Eiland zijn de bekendste, maar met de aanwezige brandstof kon het vliegtuig verder doorvliegen dan dat.

Schepen passeren er dus ook nauwelijks. Het maritieme verkeer van Australië naar het westen gaat meestal eerst noordwaarts, richting Indonesië, om dan af te buigen.

Radars in Australië bedekken niet meer dan 470 kilometer van de kust en monitoren enkel geplande vluchten die het land binnenkomen.

Toch lijkt het erop dat Australië zal moeten bijspringen in de zoektocht als zou blijken dat het vliegtuig toch in het zuiden van de Indische Oceaan is neergestort. Het land heeft nu eenmaal de middelen en de kennis van de streek, al mag de crashsite niet verder dan 1600 kilometer van de kustlijn liggen.