"Autoconstructeurs beperken verlies"

De verkoopcijfers van de autoconstructeurs in Europa blijven dalen, maar toch slagen de noodlijdende merken er wel in om de verliezen te beperken. Dat blijkt uit een studie van Duitse universiteit van Duisberg-Essen.

Met uitzondering van het Franse Renault konden alle merken het verlies per nieuwe wagen beperken. De sterkste vooruitgang was te zien bij het Italiaanse Fiat. Dat lijdt nu een verlies van 130 euro per auto, terwijl dat vorig jaar nog 384 euro was. Ford bijvoorbeeld verliest nog altijd 843 euro per verkochte wagen, tegenover 967 euro het jaar voordien.

Toch is de lichte vooruitgang volgens de Duitse studie een teken dat de besparingsinspanningen van de constructeurs vruchten beginnen af te werpen. Zo kozen Ford, General Motors en PSA (Peugeot en Citroën) ervoor om sommige van hun fabrieken te sluiten. Verwacht wordt dat de verbetering ook in de tweede helft van dit jaar zal worden voortgezet.

Opmerkelijk: de Aziatische constructeurs Toyota, Hyuandai en Kia doen het stukken beter. Het Japanse Toyota maakte in de eerste helft van dit jaar zelfs 1801 euro operationele winst op de personenwagens.