Geen geloof meer in Fyra in Nederland

De Nederlandse spoorwegen (NS) lijken niet meer te geloven in een snelle terugkeer van de Fyra, de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Brussel. Dat schrijft de Nederlandse krant De Telegraaf. De NS wil volgend jaar opnieuw 16 treinen per dag over het gewone spoor van Amsterdam naar Brussel laten rijden. Het heeft daarvoor al een aanvraag ingediend bij de Nederlandse spoorbeheerder ProRail. “We hebben deze treinpaden bij ProRail aangevraagd omdat we op alles voorbereid willen zijn”, zegt een woordvoerder van de NS.

De treinen zullen via Den Haag en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel rijden. Daarmee voert de NS eigenlijk opnieuw de ‘Beneluxtrein’ in, die eind vorig jaar plaats moest maken voor de Fyra. Die kampte al van bij de lancering met heel wat technische problemen. De treinen daarom in januari zelfs geschrapt en sinds maart rijden er acht gewone intercitytreinen tussen Den Haag en Brussel.

Langs Belgische kant heeft de NMBS de Italiaanse constructeur van de Fyra, AnsaldoBreda, in januari drie maanden de tijd gegeven om de problemen op te lossen. Lukt dat niet naar behoren, dan wil de NMBS het contract laten schrappen. De deadline daarvoor verstrijkt volgende week. Verder schrapte de NMBS nog een bestelling van drie Fyra-treinen en stelde het de constructeur ook in gebreke.