Europees Hof veroordeelt Ryanair

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair had een passagier moeten vergoeden die vastzat door de uitbarsting van de vulkaan Eyjafjallajökull. Dat heeft het Europees Hof van Justitie beslist. De aswolk leidde tot een dagenlange sluiting van het luchtruim. Volgens Europese regels hebben de luchtvaartmaatschappijen dan de plicht om maaltijden en overnachtingen te voorzien voor passagiers van wie de vluchten zijn afgeschaft.

De zaak die nu voor het Hof kwam, ging over een Ierse passagier die door de aswolk een week lang vastzat in de Portugese stad Faro. Ryanair bood haar geen enkele hulp aan. De luchtvaartmaatschappij voerde aan dat het om een buitengewoon uitzonderlijke situatie ging. Het Hof antwoordde hierop dat het zeker in dit soort gevallen heel belangrijk is om de consumenten te beschermen.

Ryanair moet de passagier in kwestie nu vergoeden. Zij eist in totaal 1130 euro. Of ze alles zal terugkrijgen, is nog niet zeker. De terugbetaling geldt enkel voor bedragen die “noodzakelijk, passend en redelijk bleken om het verzuim van de luchtvaartmaatschappij goed te maken”.