13 baby's sterven door verloren sleutel

De dertien pasgeboren baby's die enkele dagen geleden omkwamen in een ziekenhuisbrand in de Iraakse hoofdstad Bagdad, konden niet bevrijd worden omdat de sleutel van hun afdeling zoek was. Dat schrijft de Britse krant The Independent. De zuigelingen werden levend verbrand.

Drie dagen geleden brak een brand uit op de kraamafdeling van het al-Yarmouk ziekenhuis in het centrum van Bagdad. De hulpdiensten slaagden erin het vuur te blussen, maar dertien zuigelingen kwamen om in de vlammen.

Uit getuigenissen op de zender Al Jazeera blijkt dat de baby's om het leven kwamen omdat de ziekenhuismedewerkers de sleutel van de deur niet op tijd konden vinden, die was namelijk door de brand in het slot gevallen. Op het ogenblik dat de brand uitbrak was er niemand bij de pasgeboren kinderen, waardoor de deur ook niet langs binnenuit geopend kon worden. De ouders van de baby's die op de kraamafdeling lagen probeerden de deur nog open te krijgen, maar voor de kindjes kwam alle hulp te laat. 

Wellicht kortsluiting aan basis brand
Naast de 13 gestorven zuigelingen raakten ook nog 29 vrouwen en negen andere baby's gewond. Ze werden naar andere ziekenhuizen in de stad overgebracht voor verdere verzorging. 

Volgens de eerste vaststellingen lag een kortsluiting aan de basis van de brand en zou er geen sprake zijn van kwaad opzet. De Iraakse overheid heeft een onderzoek aangekondigd om de ware toedracht van de brand te achterhalen. Ook in het verleden veroorzaakten defecten in het elektriciteitsnetwerk al branden in de Iraakse hoofdstad.