Dossier Olympische Spelen Rio 2016

#Rio2016 gebruik je niet zomaar

Over een week starten in Rio De Janeiro de Olympische Spelen. Naast heel wat sport op televisie betekent dat ook een overvloed aan tweets over straffe prestaties, emotionele wedstrijden en hilarische momenten. Bedrijven die daaraan meedoen maar geen officiële sponsor zijn van de Olympische Spelen, mogen dan niet de officiële hashtags gebruiken. Die zijn namelijk auteursrechtelijk beschermd.

Hashtags met auteursrecht, het klinkt eigenlijk te gek voor woorden. Maar voor het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en het Amerikaans Olympisch Comité (USOC) is het dat helemaal niet. Het USOC stuurde zelfs al brieven naar bedrijven om hen te waarschuwen voor het gebruik van bijvoorbeeld #RIO2016 of #TeamUSA. Die zijn geregistreerd als hun intellectuele eigendom, en dus mogen die enkel gebruikt worden door hun sponsors.

Ook het gebruik van termen als ‘olympisch’ of ‘olympiër’ wordt maar beter vermeden. Meer nog: iedere verwijzing naar de Olympische Spelen kan bedrijven die geen officiële sponsor zijn een rechtszaak opleveren. Bedrijven die niet in de media werkzaam zijn, mogen niet eens berichten delen van de officiële Facebook- of Twitteraccounts van de Olympische Spelen. Allemaal een kwestie van exclusiviteit voor de hoofsponsors.

#BigEvent
Het nieuws is vooral vervelend voor bedrijven die sponsors zijn van een olympisch atleet. Zij mogen tijdens de Spelen dus wel tweets en Facebookberichten posten over de atleet in kwestie, zolang ze daarbij maar niks zeggen over de Spelen zelf. Ook als de atleet bijvoorbeeld een gouden medaille wint.

Sommige bedrijf springen dan maar creatief om met de restricties. Sportkledingfabrikant Oiselle, sponsor van atlete Kate Grace, gebruikt bij gebrek aan beter de hashtag #BigEvent - “het grote evenement”.