Gigantisch zwart gat in ruimte ontdekt

Astronomen hebben een zwart gat ontdekt van reusachtige grootte, dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA bevestigd. Het zwart gat heeft een massa van 17 miljard zonnen en werd gevonden op een zeer onverwachte plek in de ruimte.

Het is de eerste keer dat astronomen zoiets zien in het centrum van een groot sterrenstelsel in een relatief leeg gebied van het universum. “Wij hadden niet zien aankomen dat we zo’n groot zwart gat zouden vinden op zo’n kleine plek”, zegt ontdekker en prof Chung-Pei Ma.

Tot nu toe is dit het op een na grootste “black hole” dat ooit ontdekt werd. De eerste plaats gaat naar het gat dat een massa heeft van 21 miljard zonnen. Dat zit in de omvangrijke Coma-sterrenstelselcluster, daarin bevinden zich nog eens 1.000 sterrenstelsels.

Een zwart gat is een plek in de ruimte waaruit niets, ook geen licht, kan ontsnappen, door de vervorming van de ruimtetijd door de zwaartekracht van een zeer geconcentreerde massa. Rond een zwart gat is er een denkbeeldige grens.