Schoen met twee strepen mag niet

Het Vlaamse schoenenbedrijf Shoe Branding Europe, met hoofdzetel in Oudenaarde, krijgt van het Europees Hof van Justitie geen toestemming om een specifiek ontwerp als merk te registreren. Het gaat om een design bestaande uit twee opvallende schuine strepen die aan de zijkant van schoenen worden aangebracht, maar het Duitse sportmerk Adidas, bekend voor zijn drie schuine strepen, tekende daartegen beroep aan.

Shoe Branding Europe is de eigenaar van het van oorsprong Franse merk Patrick. Dat ontwerpt al decennia schoenen die met twee schuine strepen getooid zijn. In 2009 diende Shoe Branding bij het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt de aanvraag in om het design als een merk te laten registreren. Adidas tekende beroep aan, maar dat werd verworpen. De Duitse multinational trok vervolgens naar het Europees Hof van Justitie, waar het vorige week in het gelijk gesteld werd. Die beschikking is nu pas gepubliceerd op de website van het Hof. Het Hof argumenteert dat het ontwerp van Shoe Branding te veel op de (beschermde) drie strepen van Adidas gelijkt.