Grote producenten in olijfolieschandaal

In Italië heeft het parket van Turijn een onderzoek geopend naar een grootschalige fraudezaak bij zeven producenten van olijfolie. De bedrijven, waaronder Lidl, zouden gewone olijfolie van minder goede kwaliteit verkopen als de duurdere, kwaliteitsvolle variant extra vergine olijfolie.

De bal ging aan het rollen toen een gespecialiseerd magazine een analyse uitvoerde bij 20 merken extra vergine olijfolie. Uit het onderzoek bleek dat negen van de onderzochte merken niet aan de criteria voldeden. Zij verkochten gewone olijfolie als extra vergine. De autoriteiten in Turijn hebben de analyses onderzocht en bevestigd dat zeven merken niet voldoen.

Ander inhoud
Volgens Nederlandse media zou in Nederland een andere inhoud in de olijfolieflesjes van Bertolli van Grupo SOS en Primadonna van Lidl kunnen zitten dan op de labels wordt vermeld. Lidl zegt aan AD.nl te weten wat er speelt en de kwestie uit te zoeken. Het bedrijf heeft hiervoor Lidl Italië benaderd.

Controles verscherpt
De Italiaanse minister van Landbouw, Maurizio Martina, benadrukt woensdag wel dat de controles de voorbije maanden verscherpt zijn. "Het is belangrijk dat alles aan het licht komt en dat de consumenten ten volle beschermd worden, maar ook de duizenden eerlijke producenten van olijfolie", aldus Martina.