Albert Heijn krijgt 'pietenprotocol'

De Nederlandse medewerkers van supermarktketen Albert Heijn hebben een handleiding toegezonden gekregen over hoe om te gaan met de discussie rond Zwarte Piet. Dat meldt het Nederlandse nieuwsagentschap ANP dinsdag. "In Vlaanderen is het memorandum niet rondgestuurd, omdat de traditie rondom het kinderfeest van Sinterklaas in Vlaanderen enigszins verschilt met de Nederlandse context, en dat geldt ook voor de discussie over Zwarte Piet", zegt Sally Herygers, woordvoerster van Albert Heijn België.

Volgens ANP berichtten verscheidene Nederlandse media dinsdag over het "pietenprotocol". Zo zouden medewerkers niet in discussie mogen gaan met voor- of tegenstanders van Zwarte Piet. Daarnaast zou het document een plan van aanpak bevatten bij escalatie.

Het nieuwe memorandum bouwt voort op de communicatie die Albert Heijn op 1 oktober al rondstuurde naar zijn personeel naar aanleiding van het verschijnen van het Sinterklaasassortiment later die week op de winkelvloer.

"Als leverancier van Sinterklaasplezier vindt Albert Heijn dat de schoen zetten, pakjesavond, samen liedjes zingen en typische Sinterklaaslekkernijen bij dit kinderfeest centraal moeten staan", klonk het toen in de dienstnota. "Zwarte Piet is - hoe je het wendt of keert - onderdeel van deze Sinterklaascultuur en je treft 'm daarom in verschillende verschijningsvormen bij ons aan", vervolgde de tekst uit het hoofdkwartier in Zaandam. "Uiteraard kan er ook gekozen worden voor producten zonder de afbeelding van Piet. Er is voor ieder wat wils."

"Dat culturele gebruiken rondom het geliefde Sinterklaasfeest ook kwetsend kunnen zijn, vinden we oprecht vervelend", aldus Albert Heijn Nederland. "Want ondanks ons motto - 'Iedereen is welkom bij Albert Heijn' - kunnen we het nu helaas niet voor iedereen goed doen. Zoals je van 'een goede buur' mag verwachten, houden we uiteraard, waar mogelijk, rekening met lokale voorkeuren", zo besloot de brief aan de medewerkers.