Dossier Vliegtuigcrash Alpen

Zit er hiaat in de veiligheidsprocedure?

Het feit dat de copiloot het vliegtuig bewust deed neerstorten, roept vragen op over de veiligheidsprocedures. Zijn die wel toereikend en vooral: hoe kan het dat een piloot alleen achterblijft in de cockpit? Een en ander heeft te maken met een hiaat in de procedure.

De veiligheidsprocedure voor de toegangsdeur van de cockpit houdt in dat niemand zomaar binnen kan wandelen. De piloten bepalen wie binnen komt en wie niet. Zij hebben de controle over de deur via een schakelaar.

Dat systeem kan overruled worden door een geheime code, die een crewlid buiten de cockpit kan ingeven. Dat is bijvoorbeeld nodig als de piloten bewusteloos zijn. Maar als de piloten de situatie niet vertrouwen en willen vermijden dat iemand binnen kan (bijvoorbeeld bij een kaping waarbij de kaper de geheime code heeft), dan kunnen ze de deur gesloten houden, zelfs wanneer iemand de code ingeeft.

Dat is meteen de grootste hiaat in de procedure, want zo kan iemand zich ook insluiten, zoals nu het geval was. Is die procedure dan wel voldoende? Is het niet nodig dat er altijd twee personen in de cockpit aanwezig zijn? Volgens Lufthansatopman Carsten Spohr is die werkwijze vooral gangbaar in de Verenigde Staten. Toch vindt hij het niet nodig om dat ook in te voeren bij Lufthansa en Germanwings. “De meeste maatschappijen in Europa hebben die regel niet. Ik zie niet in waarom we de procedure zouden veranderen. Dit was een alleenstaand geval.”