Integraal: eerste rapport over MH17

Vlucht MH17 is doorboord door verschillende objecten die het toestel met hoge snelheid geraakt hebben. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). 

In het rapport staan ook enkele foto's waarop gaten in de romp van het vliegtuig te zien zijn.

Waarschijnlijk heeft de doorboring zo veel schade aan de Boeing 777 toegebracht dat het toestel tijdens de vlucht in stukken is gebroken. "Dit verklaart dan ook het abrupte einde van de gegevensregistratie op beide recorders, het gelijktijdige verlies van contact met de luchtverkeersleiding en het verdwijnen van het vliegtuig van de radar", luidt het.

In het rapport staat evenwel niet vermeld of de doorboringen zijn veroorzaakt of kunnen zijn veroorzaakt door een raket. Om preciezer vast te stellen wat de crash heeft veroorzaakt, moet verder onderzoek worden gedaan. Er wordt algemeen vermoed dat het vliegtuig door een Buk-raketsysteem van Russische makelij is neergeschoten, maar daar laat de raad laat zich niet over uit. Buk-raketten ontploffen trouwens nabij hun doel.

Geen noodsignalen verstuurd

Er zijn geen aanwijzingen dat de crash te wijten is aan een technisch defect of aan een fout van de piloten. De vlucht verliep ook volledig normaal totdat die abrupt eindigde boven Oost-Oekraïne, zo blijkt uit gegevens van de luchtverkeersleiding, de cockpit voice recorder en de flight data recorder. Vanuit het vliegtuig werden ook geen noodsignalen verstuurd. Het vliegtuig vloog op de afgesproken route en de afgesproken hoogte, de bemanning was in goede gezondheid en het vliegtuig vertoonde geen technische storingen.

Alle 298 inzittenden van deze vlucht van Malaysia Airlines kwamen om het leven toen het vliegtuig werd neergeschoten boven Oekraïne op 17 juli. Onder hen waren 196 Nederlanders en zes Belgen. De OVV werkt nog aan een definitief rapport en probeert dat binnen een jaar te kunnen publiceren.

 Lees hier het integrale rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid: