Reclame duwt omzet facebook hoogte in

De resultaten van de socialenetwerksite Facebook bleven tijdens het tweede trimester een hoge vlucht nemen, dankzij een nieuwe stijging van de mobiele reclame-inkomsten en het steeds groeiende aantal gebruikers. Het Amerikaanse bedrijf kondigde woensdag aan zijn nettowinst meer dan te hebben verdubbeld: van 333 miljoen dollar een jaar geleden naar 791 miljoen dollar. De omzet steeg met 67 procent tot 2,9 miljard dollar.

Net als tijdens de voorgaande kwartalen kwam het leeuwendeel van de omzet uit publiciteit. De inkomsten daaruit namen met 67 procent toe tot 2,7 miljard dollar. De cijfers zijn een tikkeltje minder indrukwekkend dan tijdens het eerste trimester. Toen groeiden de omzet en reclame-inkomsten met respectievelijk 72 en 82 procent. De vertraging ligt echter in de lijn der verwachtingen.

Vanaf het tweede trimester van vorig jaar zijn de inspanningen van het bedrijf op het vlak van mobiele reclame immers weerklank beginnen krijgen in de rekeningen. Het aandeel uit de mobiele markt in de reclame-inkomsten bleef toenemen. Het klokte af op 62 procent in het tweede trimester, ten opzichte van 59 procent tijdens de eerste drie maanden van 2014 en zelfs 0 procent twee jaar geleden.

Ook het aantal Facebook-gebruikers blijft toenemen. Volgens het bedrijf waren er eind juni 1,32 miljard actieve maandelijkse gebruikers, tegenover 1,28 miljard eind maart. Het aantal dagelijkse gebruikers bleef min of meer constant.